“Ik stond wel open voor vernieuwing”

Kristy van Vlijmen

Oprichter De Huidkliniek

De Huidkliniek is in 2009 opgericht en een begrip op het gebied van huidtherapie en laserbehandelingen in Rosmalen en omstreken. In de kliniek werken gediplomeerde huidtherapeuten die hoogwaardige medische laserbehandelingen uitvoeren zoals pigment verwijderen, ontharing, peelings en behandelingen tegen couperose en acne. In het voorjaar van 2021 is De Huidkliniek onderdeel geworden van de Cosmetique Totale groep. Oprichter Kristy van Vlijmen vertelt over de eerste jaren van De Huidkliniek en hoe de samenwerking met Cosmetique Totale tot stand is gekomen.

Story

Hoe ben jij De Huidkliniek begonnen?

“Ik kom uit een ondernemersgezin. Toen ik in 2006 mijn HBO opleiding huidtherapie had afgerond, was het een logische stap om voor mijzelf te beginnen. Mijn praktijk heb ik eerst aan huis opgebouwd. Na een paar jaar was ik er klaar voor om een volgende stap te zetten. Samen met een collega ben ik toen gaan zitten om een plan te maken. Onze specialisatie in de lasertherapie stond daarbij voorop. Uiteindelijk hebben we in 2009 een grote kliniek opgezet. Dat was De Huidkliniek. Wij hadden toen één van de eerste huidverbeteringsbehandelingen op basis van lasertechniek. Zo zijn we vrij snel doorgegroeid naar drie verschillende locaties. In 2015 hebben we besloten om gescheiden wegen te gaan, waarbij we allebei één locatie hebben overgenomen en één locatie is afgestoten.”

En toen zocht je iemand om het bedrijf over te nemen?

“Nee, dat was eigenlijk niet het geval. Wij draaien goed, met drie huidtherapeuten in vaste dienst. Vorig jaar zijn we alleen tijdens de eerste lockdown dicht geweest en vervolgens liep het meteen weer lekker door.

Dat was ook de periode dat Fabian Otto, directeur van Cosmetique Totale mij benaderde. Ik was op dat moment natuurlijk al bijna vijftien jaar bezig en stond wel open voor vernieuwing. Wij zijn in gesprek gegaan en hebben onze visies gedeeld. Daarnaast heb ik kenbaar gemaakt in welke situatie De Huidkliniek zich bevindt; wij zitten in een dorp en zijn inmiddels wel een begrip in de regio. Cliënten kennen ons. De behandelingen en het contact zijn best persoonlijk. Dat wilde ik sowieso waarborgen. Ik wilde niet overgenomen worden door een bedrijf dat alleen focust op snel omzet maken, zonder dat wij klantgericht aan het werk kunnen zijn. Dat hebben we besproken. En daar had ik een heel goed gevoel bij. Wij zaten daarin op één lijn.”

Jullie waren in feite concurrenten van Cosmetique Totale, nu zijn jullie onderdeel van één groep. Hoe gaat dat?

“Hoewel Cosmetique Totale een heel groot bedrijf is, geeft het ons als De Huidkliniek wel de mogelijkheid om onze identiteit te behouden. Naar buiten toe zijn wij inmiddels onderdeel van Cosmetique Totale, maar voor onze klanten is er heel weinig veranderd in hoe zij benaderd worden en hoe de behandelingen gedaan worden. 

Voor de medewerkers geldt dat ook. Er zijn wel huishoudelijke dingetjes gewijzigd, maar geen grote dingen. Op het vlak van marketing is dat een ander verhaal. Cosmetique Totale werkt landelijk en wij merken wel dat wanneer er een campagne wordt gestart met een focus op onze regio, dat wij veel meer nieuwe klanten krijgen.

Dan heb je eerst genoeg werk om dat in goede banen te leiden, maar op een gegeven moment kom je op zo’n punt van; wat wil én wat kan ik voor Cosmetique Totale betekenen?

Voor mij persoonlijk? Voor mij heeft de overname wel degelijk veel veranderingen met zich meegebracht; ik ben nu natuurlijk geen ondernemer meer. En in die nieuwe situatie moet ik wel mijn weg vinden. Gelukkig krijg ik daarin ook begeleiding van Cosmetique Totale. Waar loop je tegen aan, wat wil ik, wat mis ik? Vragen die nu nog steeds wel spelen. In mei was de overname. Dan heb je eerst genoeg werk om dat in goede banen te leiden, maar op een gegeven moment kom je op zo’n punt van; wat wil én wat kan ik voor Cosmetique Totale betekenen? Het is echt een nieuw hoofdstuk waar we nu aan gaan beginnen.”